kifogYás

kifogYás

A túlsúlyosok legjobb jóbarátja?

2022. június 22. - Bock Márton

 A napokban röppent fel a hír: a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálatot indított a Kasza Tibi nevével és eredményeivel fémjelzett Challenge étrendkiegészítő készítményeket forgalmazó vállalkozás ellen. A vizsgálatot azért indították, mert a cég vélhetően megtévesztő állításokkal, mi több, ÍGÉRETEKKEL adja el a termékeit.

Az elhízott ember lelkivilága külön könyvet érdemel, többen meg is írták a magukét korábban. A túlsúly megviseli a testet, ez egyértelmű, emellett olyan teherrel támad a lélekre, ami sok esetben egyszerűen összenyomja. A teljesség igénye nélkül összeszedtem néhányat az uralkodó érzésekből, gondolatokból:

  • Szégyen
  • Önostorozás
    • „Hülye vagyok”
    • „Lúzer vagyok”
    • „Kevesebbet érek másoknál”
    • „Rossz vagyok”
    • „Semmirekellő vagyok”
    • „Gyenge vagyok”
  • Elkeseredettség
  • Kétségbeesés
  • Félelem
  • Düh

Marha pozitív készlet, mi? Ha te is érintett vagy, szerintem mindegyikre tudsz példát mondani, és talán ki is tudod egészíteni a felsorolást még néhány ponttal.

Erre a lelkiállapotra érkezik meg hősünk, a zenész, az influenszer, akit milliók követnek, és aki egyszercsak bemondja a megváltó mondatot: ő bizony 15 kilót fogyott két hónap alatt. De ha már így, akkor piacra is dobott egy csodaszercsaládot, amit ő bizonyisten használt, és annyira jó arc, hogy másoknak is lehetőséget ad a csoda megélésére. A sajtó persze felkapja, ömlik a pénz marketingre, az arculat frankó, az arc mögötte frankó. És az üzenet:

Két hónap, 15 kiló szenvedés nélkül.

Ez azért megér pár gondolatot. Nem vagyok táplálkozási szakértő, csak egy egyszerű srác, aki az elmúlt években szénné olvasta magát a témában. Sok különböző, egymásnak ellentmondó állítással, érveléssel, tudományos magyarázattal találkozik az, aki beleássa magát a témába, viszont egy alaptételben nagyjából minden szakértő egyetért: havi 2-4 kiló fogyás egészséges (nagyobb túlsúlynál eleinte előfordulnak nagyobb léptékek). Havi 7,5 meg egyáltalán nem egészséges (és általában nem is tartós).

A napjaim jelentős részét túlsúlyos, elhízott és extrém elhízott emberek társaságában töltöm. Jobb és rosszabb lelkiállapotban vannak mindannyian. Szerinted mit választanának mondjuk 30 kg túlsúly esetén? Négy hónapot szenvedés nélkül, vagy hét és fél, rosszabb esetben tizenöt hónapot akármilyen szintű lemondásokkal, régi szokások elhagyásával, újak bevezetésével? Igen, jól gondolod. És ez tök érthető, hiszen az avatatlan szem számára pont ez jelenti a szenvedést. Szenvedni pedig NEM SZERETÜNK. Pláne, ha a megváltás „…csökkenti a szív és érrendszeri betegségeket, az érelmeszesedést és a daganatos megbetegedéseket”. Mondjuk ezt a fogyás önmagában, és drasztikusan.

Hirtelen, egyik napról a másikra vált Kasza Tibi a túlsúlyosok kebelbarátjává, jótevőjévé. Jöttek is a sikersztorik a hihetetlenül gyors fogyásokról, eredményekről, ment a nagy gratulációhullám magától a sztártól sk. a posztok alá. Közben pedig olyan pénzek vándoroltak a zsebébe, amiket elképzelni sem tudunk (nem is kell, a cég tavalyi árbevétele 788 millió forint volt, ez nyilvánosan elérhető adat, bár ebben a szépségipari termékekből szerzett bevételek is benne vannak). Bejött a buli, na.

De mi történt valójában?

Egy dietetikus szakember összerakott pár mintaétrendet, ami matematikailag alkalmas arra, hogy ha betartod, fogyni fogsz vele. Mellé pedig retek drágán megveheted a port/kapszulát, ami garantáltan támogatja a folyamatot, és gyorsabban fogsz fogyni, mint anyád csokis-meggyes piskótája a vasárnapi ebédlőasztalról. Legalábbis elvileg. Itt jegyzem meg újra: a gyors fogyás gáz.

Jó-jó, de miért vagyok erre kiakadva?

Azért, mert a tizennégy extrém túlsúlyosan eltöltött évem alatt sok hasonlónak dőltem be. Szalonnáztam reggeltől estig, hogy aztán ráküldjem a lötyit, ami garantáltan  megoldja a problémámat (nem oldotta). Ettem a marhajó kakaós csigát vacsorára, mert az „ápdétegyes”, és azt lehet (nem, nem lehetett volna). Megúszósra vettem a figurát, amikor bármennyire is elhittem, hogy megúszással lehet eredményt elérni. Rengeteg pénzt kiadtam ezekre a termékekre, volt, hogy fogytam is tőlük, csak aztán a dupláját híztam vissza.

Hiszen a fogyás, a valódi, tartós fogyás titka a valódi és tartós szokásváltásokban rejlik. Tudom én, hogy a fentihez hasonló módszerek is működnek, csak éppen pont az alapozás marad el, és bizony néha előfordul, hogy az alap nélküli ház egy komolyabb viharban teljesen összeomlik.

A valódi, tartós fogyáshoz az kell, hogy megismerd a kajálással való viszonyodat. Hogy megértsd, melyek azok a szokások, amelyektől hízol. Hogy felfedezd, mi motivál jobban hónapokig, évekig a bezabálás okozta instant kielégülésnél. Hogy elkezdj olyan új szokásokat, amelyek a fogyásodat beindítják, támogatják, és amiket egész életeden keresztül meg tudsz majd tartani, hogy soha többé ne legyen ezzel problémád. Hogy közben egészséges ételeket egyél, és sportolni is elkezdj, mert mindkettő nagyon fontos ahhoz, hogy ne CSAK lefogyj, hanem egészséges is legyél.

Tudod, az a bajom, hogy ezt ő is tudja. A zenész influenszer, a túlsúlyosok legjobb jóbarátja és megmentője. Kérlek, mielőtt a keblére borulsz, gondolkodj! Ehhez nem kell, hogy a GVH végül bármit is megállapítson.

„A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul.„

A bejegyzés trackback címe:

https://kifogyas.blog.hu/api/trackback/id/tr2617864585

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása